söndag 2 mars 2014

Att älska sig själv.

Att ta HAND om sig. Rå om och vara snäll och omtänksam mot sig själv är något jag tränar på.
Finns det någon DU ställer så höga krav på? Eller klankar ned så mycket på som dig själv?
Det är inte okej! och det kommer inget bra utav det, snarare tvärtom.
Det bringar knappast någon utveckling eller positiv känsla.

Hur ska man göra för att vända negativt beteende mot sig själv?
Jag tror att som precis all annan förändring krävs HÅRT arbete. Det är inte något du bestämmer dig för någon gång och sedan bara genomför, det är något du bestämmer dig för VARJE dag. Ibland blir en dag eller ett tillfälle inte som du tänkt, men bryt inte ihop för det utan lär dig, klanka inte utan gör om till nästa gång.

Förut när jag höll på med dieter och förbjuden mat och jag misslyckades, kanske smakade jag på en chokladbit eller något annat. Känslan efteråt var, - fy vad dålig jag är, ingenting kan jag klara av osv.
Mina tankar spann igång. Kom det ut något bra? Blev jag mer motiverad?
Big no no.
Sluta med att jag tryckte i mig diverse dålig mat och hade ångest hela kvällen och nästa dag.
Så meningslöst!!

Istället jobbar jag varje dag med mina tankar. Hur jag ser och värderar mig själv. Så fort jag märker att det börjar sätta igång i huvudet är jag en tankepolis. Tar upp tanken inser att den bara existerar i mitt huvud och slänger iväg den.

Tänkte att detta blir veckans utmaning. Börja reflektera över hur du tänker om DIG själv och spräck hål på negativt tankemönster.

Ha en fin söndag.
Love!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar