söndag 12 januari 2014

Pusselbit.

Har funderat lite kring hälsa och välmående. Hur jag vill leva, och må.
Så här tänker jag...

Att leva sunt, att ta hand om sig tror jag handlar om att känna efter vad man mår bra av. Det behöver inte betyda att det man  vill i stunden alltid är det som är rätt. Är jag sugen på choklad varje dag och tillåter mig att äta det, kommer jag inte att må bra. Precis som jag tar hand om mina barn, leder dem, vill jag göra med mig själv. För att jag vet vad som är bäst i långa loppet, vad min kropp mår bra av, fysiskt och psykiskt. Ibland kan det handla om att lägga sig i soffan läsa en bra bok och äta en chokladbit, andra gånger kan det handla om att ta sig iväg till gymmet trots att man helst skulle parkera sig framför tv.

Jag tror inte på osunda krav inte heller på massor av förbud. Har själv levt så, vet vad det innebär. Då har man inte längre kontroll över sitt eget liv. Utan träning, ångest och pekpinnar styr. Själv vill jag ratta mitt liv, må bra i nuet, känna lycka, leva fullt, alltid. Inte tänka att när jag väl gått ner si och så många kg, då, då börjar det. NEJ, lev inte så.
Sök en balans, en riktning du faktiskt har möjlighet att leva efter... Risken är att du annars kör ut dig och ger upp, så onödigt. När det främst handlar om att må bra i kropp och själ.

För mig är träningen en pusselbit av flera andra. Jag tränar för att orka, leva det liv jag vill. Känna lyckorus, få mer energi och ta hand om min kropp. Den dagen jag känner att det bara är ett krav är det dags att dra i handbromsen, se över, tänka till och förändra. Vi lever ju nu, hela tiden varenda minut, ta vara på det.

Ha en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar