måndag 2 december 2013

Värde

Jag har tänkt mycket på vänskap. Vad som definierar det. Vem jag är som vän och vad jag "begär" tillbaka.

Jag har några få, några som jag värderar högt. Som får mig att må bra, växa som människa, känna mig sedd och värdefull.
Det är vänskap för mig. Någon som ser mig, tycker om mig genuint. Och jag tillbaka.

Ändå faller jag så många gånger. Kämpar så högt för att bli omtyckt. Värderar mitt värde genom andras ögon. Ögon som borrar sig in, hånler åt mitt blottade hjärta.
Tänker att jag måste hitta det där, tryggheten i mig själv.

Kommer vagt ihåg en lärobok i småskolan, vad var det den hette? Just ja, jag duger!

Tänk vad lätt det vore om vi människor förstod att vi duger. Värdefulla precis som vi är.
Tänk på det när livet känns svårt. Inte blev som du tänkt.

Vet nu inte hur det blev. Några meningar om värde och vänskap. Det är väl så att jag tror det hänger ihop. Att för att hitta det där fina genuina vänskapen behöver man förstå sitt eget värde. Annars är man så upptagen med att försöka finna det i speglingen av någon annan.

Fin kväll önskar jag dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar